Ιούλ 22, 2011

Posted in ΑΡΘΡΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ

Προβολές Άρθρου : (495)

ΥΠΑΡΧΕΙ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΝΑ ΣΩΣΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΡΥΒΟΥΝ

ΥΠΑΡΧΕΙ ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ ΝΑ ΣΩΣΕΙ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΡΥΒΟΥΝ
Περίληψη:Υπάρχουν υδρογονάνθρακες στην Ελλάδα; Μετά βεβαιότητας υπάρχουν. Είναι κυρίως υγροί ή αέριοι υδρογονάνθρακες; Δηλαδή, μιλάμε για πετρέλαιο ή για φυσικό αέριο. Μιλάμε 90% για φυσικό αέριο και 10% για πετρέλαιο. Το φυσικό αέριο έχει μεγαλύτερη ζήτηση, είναι πιο εύκολη η εξόρυξη του, πιο εύκολα προσδιορισμό, πιο εύκολα εκμεταλλεύσιμο
ΝΑ γιατί συγκρούστηκε με τον υπουργό κ Παπακωνσταντίνου ο βουλευτής του ΛΑΟΣ Αλέξανδρος Χρυσανθακόπουλος και απείλησε με αποχώρηση από την επιτροπή αν δεν κληθεί εκπρόσωπος του τμήματος γεωλογίας της Πάτρας να καταθέσει τις απόψεις και τις επιστημονικά τεκμηριωμένες πληροφορίες του.
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ 14/7/2011
ΑΒΡΑΑΜ ΖΕΛΗΛΙΔΗΣ (Εκπρόσωπος του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών): Ευχαριστώ, κ. Πρόεδρε.
Δεν είμαι απλώς εκπρόσωπος του Τμήματος Γεωλογίας, νομίζω ότι εκπροσωπώ και τα τρία πανεπιστήμια, καθώς και το πολυτεχνείο της Κρήτης. Η ερευνητική μας ομάδα, που ασχολείται με τα πετρέλαια, περιλαμβάνει ερευνητές από όλα τα πανεπιστήμια. Χθες γύρισα από την Κρήτη και ήμασταν σε συνεργασία με τον κ. Βαφείδη, τον κ. Πασαρδάκη και τον κ. Μανούτσογλου σε μια έρευνα που κάνουμε νότια της Κρήτης. Συνεχίζοντας αυτά που είπε ο κ. Μητρόπουλος, θα ήθελα να πω ότι η έρευνα υδρογονανθράκων είναι πάρα πολύ ακριβή. Συνεπώς, καταλαβαίνετε ότι οι πιστώσεις που απορροφάμε από τα ιδρύματα μας για να κάνουμε την έρευνα, μας στοιχίζουν. Αυτό που δεν περιλαμβάνετε και δεν προβλέπετε σε αυτό το νομοσχέδιο και με στενοχωρεί είναι η έλλειψη έρευνας. Η Ε.Ε. δεν χρηματοδοτεί πλέον τις μη ανανεώσιμες πηγές, με αποτέλεσμα την τελευταία πενταετία να απορρίπτονταν όλες οι προτάσεις μας και να μην έχουμε χρηματοδότηση. Φανταστείτε ότι έχουμε μια ερευνητική ομάδα γύρω στα 30 άτομα και αυτή τη στιγμή απομυζούμε από το σώμα μας. Μια χημική, γεωχημική ανάλυση στοιχίζει, συνεπώς δυσκολευόμαστε να συνεχίσουμε και όσο δεν υπάρχει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, μέσα από ανταγωνιστικά προγράμματα θα αρχίσουμε σιγά – σιγά να σταματάμε τις έρευνες. Δεν ξέρω εάν αυτό είναι το ζητούμενο.Υπάρχουν υδρογονάνθρακες στην Ελλάδα; Μετά βεβαιότητας υπάρχουν. Είναι κυρίως υγροί ή αέριοι υδρογονάνθρακες; Δηλαδή, μιλάμε για πετρέλαιο ή για φυσικό αέριο. Μιλάμε 90% για φυσικό αέριο και 10% για πετρέλαιο. Το φυσικό αέριο έχει μεγαλύτερη ζήτηση, είναι πιο εύκολη η εξόρυξη του, πιο εύκολα προσδιορισμό, πιο εύκολα εκμεταλλεύσιμο. Για ποιες περιοχές μιλάμε; Ξεκινήσαμε την έρευνά μας από την περιοχή των Γρεβενών, από το 1993, από τότε παροτρύνουμε να εξερευνηθούν και άλλες περιοχές. Δυστυχώς, από 1998 που έκλεισε η ΔΕΠΕΚΙ, δεν υπάρχει φορέας για να προχωρήσουν αυτές οι έρευνες. Είμαι πολύ χαρούμενος που είμαστε σήμερα εδώ και κατατέθηκε ένα νομοσχέδιο για την έρευνα υδρογονανθράκων. Ξεκινήσαμε την τελευταία δεκαετία, από τη δυτική Ελλάδα, από τα διακονία νησιά, στα όρια με την Αλβανία, δυτικά της Κέρκυρας, όρια με την Ιταλία, νότια της Κρήτης, στα όρια με τη Λιβύη, όρια με την Αίγυπτο, όρια με την Τουρκία. Δυστυχώς ή ευτυχώς τα μεγαλύτερα κοιτάσματα είναι στα όρια με αυτές τις χώρες, άρα το μεγάλο ζητούμενο είναι εάν μπορούμε να κάνουμε την εξόρυξη αυτών των υδρογονανθράκων. Θεωρώ ότι η παράγραφος που έχει μέσα το νομοσχέδιο σε αυτές τις ρυθμίσεις, του παλιού νόμου του 1955 φαίνεται ότι καλύπτει αυτό το κενό και έτσι θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε.
Μέσα στις προτεραιότητες του φορέα ήταν η αξιολόγηση του αρχείου και οι σεισμικές έρευνες, το Υπουργείο το είχε βγάλει σε δημόσια διαβούλευση και προετοιμάζει μια προκήρυξη για τις σεισμικές έρευνες, προσπαθώντας να βοηθήσει τον καινούργιο φορέα, έτσι ώστε να επιταχύνουμε τις διαδικασίες. Αυτό είναι πάρα πολύ καλό. Μια από αυτές τις εταιρείες έκανε μια παρουσίαση στο Υπουργείο χρησιμοποιώντας τους δικούς μας χάρτες και αυτό μας κάνει ακόμα πιο περήφανους. Με αυτά τα λίγα μέσα που έχουμε δημοσιεύουμε προσπαθώντας να αναδείξουμε τον πλούτο της Ελλάδος, για τη δυτική Ελλάδα και τα νότια της Κρήτης, εργασίες οι οποίες είναι impress δηλαδή δεν έχουν ακόμα δημοσιευτεί, αλλά είναι αναρτημένες στον ισότοπο των περιοδικών. Συνεπώς, θεωρώ ότι η βασική έρευνα που πρέπει να ξεκινήσει κάποιος φορέας για να στοιχειοθετήσει την ύπαρξη ή όχι, κοιτάσματος είναι το Α και το Ω. Άρα, ένα από τα κύρια σημεία του νομοσχεδίου αυτού είναι και η σύσταση αυτού του Δ.Σ.. Πρέπει να διασφαλιστεί ότι στο Διοικητικό Συμβούλιο αυτό θα συμμετέχουν οπωσδήποτε τουλάχιστον δύο γεωλόγοι, γιατί χωρίς τους γεωλόγους πεδίου δεν μπορεί να αναδειχθεί καμία περιοχή. Πρέπει να συμμετέχει οπωσδήποτε ένας γεωφυσικός, γιατί χωρίς τον γεωφυσικό δεν μπορεί να γίνει έλεγχος των σεισμικών που θα γίνουν. Πρέπει να συμμετέχει οπωσδήποτε ένας χημικός μηχανικός, γιατί χωρίς τον χημικό μηχανικό δεν μπορούμε να κάνουμε έλεγχο της βιοχημείας των ιζημάτων. Πρέπει να συμμετέχει ένας μηχανικός πετρελαίων, γιατί χωρίς αυτόν δεν μπορούμε να κάνουμε έλεγχο των γεωτρήσεων. Συνεπώς, πρέπει στο νομοσχέδιο να καθορίζεται και η σύσταση. Φανταστείτε να γίνει μια προκήρυξη και να μας έρθουν εφτά οικονομολόγοι, τότε τις τύχες αυτού του φορέα θα τις αποφασίζουν εφτά οικονομολόγοι χωρίς να ξέρουν γεωλογία.
Όσο αναφορά το προσωπικό, αναφέρεται μέσα στο νομοσχέδιο ότι θα πάρουμε κάποιος με μετατάξεις στην αρχή και κάποιους μέσω ΑΣΕΠ. Πιστεύετε ότι μπορεί να ρθει κάποιος στέλεχος πετρελαϊκής εταιρίας που παίρνει έξω 80 και 100 χιλιάδες το χρόνο και να καλύψει ο φορέας αυτά τα έξοδα. Είναι δύσκολο να γίνουν μετατάξεις, με τους περιορισμούς που υπάρχουν δηλαδή ότι δεν πρέπει να δουλεύει σε εταιρείες κτλ. Άρα, πρέπει να πάνε στους ερευνητές του πανεπιστημίου. Εάν αποφάσιζα να ασχοληθώ με αυτό τον φορέα αυτόματα θα δεσμεύα -με βάση τις νομοθετικές
ρυθμίσεις- όλη μου την ομάδα στο να μην κάνει έρευνα, δηλαδή να πεθάνει. Εάν μια ερευνητική ομάδα 30 ατόμων δεσμεύεται από την εχεμύθεια να μην δημοσιεύσει, όπως καταλαβαίνετε κανένας επιστήμονας που ασχολείται με τη γεωλογία πετρελαίων δεν θα ενδιαφερθεί για αυτόν τον φορέα. Άρα, είναι λάθος να ικανοποιήσω τις προσωπικές φιλοδοξίες και να καταστρέψω μια ερευνητική ομάδα χρόνων. Άρα, υπάρχει και εκεί ένα ζήτημα. Εμείς σε αυτόν τον φορέα θέλουμε εργάτες, σε αυτόν τον φορέα οι επιστήμονες που θα δουλεύουν δεν έχουν ωράριο, δεν έχουν πρόγραμμα, εκεί θα αρχίσουν να μπαίνουν όρια. Δεν ξέρω εάν καταφέρουμε μέσω του ΑΣΕΠ να βρούμε τέτοια στελέχη, που να έχουν διάθεση να δουλέψουν. Αυτά είναι τα δύο κύρια ζητήματα ως προς το προσωπικό, γι’ αυτό το νομοσχέδιο.
Δέχεστε και βρέστε τρόπους αυτός ο φορέας να κάνει και έρευνα. Δεν μπορεί να παρακολουθεί. Ποιος θα παρακολουθεί; Ο κ. Μητρόπουλος είπε ότι οι εταιρείες θα κάνουν τις σεισμικές έρευνες, τις γεωχημικές, εμείς τι κάνουμε; Αυτά τα στοιχεία εκμεταλλεύεται η εταιρία, αυτά τα στοιχεία πρέπει να εκμεταλλευθεί και ο φορέας για να «πουλήσει» σε μεγαλύτερη αξία στην περιοχή. Αυτό, το ξέρουν. Η πρώτη δημοσίευση για τη δυτική Ελλάδα που έγινε το 2003, συγκρίνοντας περιοχές Αλβανίας, Ελλάδος, χτύπησε το γραφείο μου μια ομάδα δικηγόρων εκπροσωπώντας δύο μεγάλες εταιρείες, στην επόμενη εργασία το 2005 για την Κεφαλονιά ήρθαν άλλοι δύο, στην τελευταία εργασία το 2010 για την Κρήτη ήρθε άλλη μια. Μιλάμε για επενδυτές. Αυτό που δίνει το νομοσχέδιο και χρειάζεται μια διευκρίνιση είναι το «open door», για τις περιοχές που έχουν ήδη παραχωρηθεί. Ο Πατραϊκός που είχε δοθεί στην Tricom και βγήκε άγονη η περιοχή, μπορούμε να την δώσουμε κατευθείαν σε ανάθεση; Αυτό είναι καλό και κακό, είναι καλό γιατί θα γίνουν γρήγορα οι γεωτρήσεις και άρα θα έχουμε γρήγορα τα αποτελέσματα, το θέμα είναι έχουμε την πρωτογενή πληροφορία της Tricom μετασεισμικά ή θα την δώσουν εκεί που θέλουν; Άρα, μήπως υποτιμώντας μια περιοχή κινδυνεύουμε να χάσουμε την υπεραξία της περιοχής. Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε; Εάν το Υπουργείο έχει αυτές τις πληροφορίες, τότε νομίζω ότι πάμε κατευθείαν σε ανάθεση, σε καινούργια εταιρεία χωρίς διαγωνισμό, με αυτή την πρόσκληση της ανοιχτής θύρας. Αυτό μπορούσε να γίνει στο Κατάκολο, νομίζω ότι υπάρχουν μεγάλοι επενδυτές που εάν το Κατάκολο βγει στον αέρα, αύριο θα έρθει μια επένδυση 10 δισεκατομμυρίων για να στήσει μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Υπάρχουν διαδικασίες και πρέπει να ανοίξει αυτό το παιχνίδι. Χωρίς να θέλω να γκρινιάζουν για το νομοσχέδιο, πρέπει να ανοίξει και βλέπουμε όλα τα υπόλοιπα.
Υπάρχουν πάρα πολλές περιοχές. Να μην ξεκινήσω να σας κάνω γεωλογία από τα συμπεράσματα που έχουμε από τα Διαπόντια νησιά, δυτικά της Κέρκυρας μέχρι το ύψος της Κεφαλονιάς, σκεφτείτε μόνο ότι το Πάτος Μαρίτσα στην Αλβανία δίνει 40 δισ. βαρέλια πετρέλαιο και το στενό του Ότραντο .μαζί με την Ιταλία, τα Ανγκουίλα δίνουν 40 δισ. βαρέλια το κοίτασμα. Το Πάτος Μαρίτσα αναλογικά με την γεωλογική περιοχή βρίσκεται στην περιοχή των Ιωαννίνων, εκεί που ξεκίνησε η γεώτρηση και σταμάτησε. Δηλαδή, αυτή την περιοχή των Ιωαννίνων μπορούμε να την ξαναδώσουμε; Υπάρχουν τα γεωφυσικά, υπάρχουν τα σεισμικά; Εγώ τα έχω. Τώρα πώς κυκλοφορούν μεταξύ μας και μπορεί να μην τα έχει το Υπουργείο, δεν ξέρω. Είχα μια συνεργασία τότε με την Enterprise, που έκανε τη γεώτρηση. Εμείς στήνουμε και άλλες περιοχές στην περιοχή, το Καλπάκι. Αυτές λοιπόν, μπορούν να δώσουν πετρέλαιο.
Βλέπουμε λοιπόν, ότι από τα Διαπόντια νησιά μέχρι την Κεφαλονιά γεωλογικά οι λεκάνες αυτές μοιάζουν με την Απούλια πλατφόρμα, που είναι Ιταλία – Αλβανία. Άρα μπορούμε να εκτιμήσουμε το δυναμικό για αυτές τις περιοχές και γι’ αυτές τις περιοχές υπάρχουν πολλοί ενδιαφερόμενοι.
Νότια της Ζακύνθου και μέχρι την Κύπρο, υπάρχει ένα μεσογειακό βουνό υποθαλάσσιο, στου οποίου την κορυφή του έχουμε πολλές διαφυγές μεθανίου που δημιουργούνται σε ηφαίστεια λάσπης, κοιτάσματα γνωστά στους ξένους από το 1984, σε εμάς πρόσφατα. Προξένησαν τόσο μεγάλο ενδιαφέρον αυτά τα κοιτάσματα, ώστε όταν στείλαμε την τελευταία εργασία στο Energy Resources, έγινε αποδεκτή χωρίς καμία κριτική. Αυτό δείχνει για μας πολλά. Όταν ταλαιπωρούμαστε 2 – 3 χρόνια για να δημοσιεύσουμε μια εργασία, φανταστείτε πόσο εύκολα δημοσιεύτηκε η εκτίμησή μας για όλο αυτό το μεσογειακό βουνό, όπου αναφέρονται οι 6 λεκάνες νότια της Κρήτης, το μεσογειακό βουνό και πώς δημιουργούνται αυτές οι λεκάνες και τι κοιτάσματα περιμένουμε να έχουμε. Εδώ μιλάμε περισσότερο για φυσικό αέριο. Όπως φυσικά και για τις 2 μεγάλες λεκάνες της Λεβαντίνης μεταξύ Κύπρου και Ισραήλ και του Ηροδότου μεταξύ Ελλάδος και Αιγύπτου. Μιλάμε για γνωστές γεωμετρίες, για γνωστά πάχη σημάτων, για γνωστές γεωχημείες, άρα και για εκτιμούμενο όγκο κοιτασμάτων.
Προσέξτε, υπάρχει μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα ότι αν δεν γίνει γεώτρηση δεν μπορείς να βρεις το κοίτασμα, αυτό είναι λάθος ως προς το φυσικό αέριο. Η εταιρεία αυτή που θέλει να κάνει τα σεισμικά στην Ελλάδα, έκανε τις σεισμικές έρευνες στη Λεβαντίνη. Οι εκτιμήσεις τους για τον όγκο των αερίων επιβεβαιώθηκαν 100% με τις γεωτρήσεις, 1,5 τρισ. κυβικά αερίου επιβεβαιωμένα πλέον από τις τρεις γεωτρήσεις, Στο Ταμάρ και το Λεβιάθαν Συνεπώς, ως προς το φυσικό αέριο με τα σεισμικά μπορούμε να εκτιμήσουμε και τον όγκο.
Απαντήσεις σε ερωτήσεις
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): . Κύριε Ζεληλίδη, ο κύριος Χρυσανθακόπουλος επέμενε πάρα πολύ να είστε εδώ.
ΑΒΡΑΑΜ ΖΕΛΗΛΙΔΗΣ (Εκπρόσωπος του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών): Να ξεκινήσω με τον κύριο Χαντάβα, για τα Γερβενά. Τα Γρεβενά είναι το πρώτο παράδειγμα κακής εφαρμογής του προγράμματος. Έκανε γεωτρήσεις η ΔΕΠ-ΕΚΥ χωρίς να κάνει σεισμικά, χωρίς να έχει γεωλογικές μελέτες. Δύο στη Νεάπολη, δύο στο Αγναντερό απέτυχαν. Μετά πήγε να κάνει σεισμικά, μετά πήγε να βρει το γεωλογικό μοντέλο. Προέκυψε, λοιπόν, από το γεωλογικό μοντέλο, που εκπονήσαμε εμείς με προγράμματα της ΔΕΠ-ΕΚΥ, ότι η περιοχή που έχει ενδιαφέρον είναι η περιοχή του Κηπουρειού. Επειδή, μετά μας αρνήθηκαν τη συνέχιση της χρηματοδότησης, την χρηματοδότηση την έκανε η νομαρχία Γρεβενών.
Τώρα, όσο αφορά το δημόσιο χρέος και το κέρδος για τα επόμενα χρόνια. Ο Υπουργός είπε, ότι μπορούμε να έχουμε τέσσερις – πέντε Πρίνους. Εγώ μπορεί να πω ότι μπορεί να έχουμε δέκα – δεκαπέντε Πρίνους. Αρκεί να σας θυμίσω ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας επισκέφτηκε το Αζερμπαϊτζάν, μαζί με τον Υπουργό, για την πιθανότητα αξιοποίησης του κοιτάσματος και της βοήθειας για αγωγό κ.λπ., ας με διαψεύσει ο Υπουργός, μιλάμε για ένα τρισ. κυβικά αερίου.
Αν αναλογιστεί κανείς ότι η Λεβαντίνη έχει πιστοποιημένο 1,5, καταλαβαίνετε τι μπορεί να σημαίνει αυτό για το δημόσιο χρέος ή για οποιοδήποτε άλλο. Νομίζω ότι οι διαδικασίες που ξεκινάνε με τη διαδικασία της ανοιχτής θύρας, τουλάχιστον με το Κατάκολο, ίσως με το Πατραϊκό, ίσως με τα Γιάννενα θα δείξουν ότι δεν μιλάμε για τέσσερις και πέντε Πρίνους αλλά για πολύ περισσότερους. Ίσως βοηθήσουν σε μεγάλη κατεύθυνση.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΣΙΡΩΝΗΣ (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Πώς το αιτιολογείται αυτό; Πού βασίζεται, δηλαδή, αυτό που μας λέτε;
ΑΒΡΑΑΜ ΖΕΛΗΛΙΔΗΣ (Εκπρόσωπος του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών): Θα μιλήσω στη συνέχεια για τα κοιτάσματα και θα δείτε. Είπε ο κ. Χρυσανθακόπουλος, αν η ανοιχτή πρόσβαση ανεβάζει την προσφορά των εταιρειών. Υπάρχουν δύο μοντέλα. Το ένα είναι, το οποίο αρχίζει να εγκαταλείπετε από όλες τις χώρες, το οποίο λέει.
Έχουμε ένα φάκελο με περιορισμένα στοιχεία και έρχονται οι εταιρείες κάνουν προσφορές και μετά πουλάμε τα επιπλέον στοιχεία. Αυτό δίνει τη δυνατότητα σε κάποιους κρυφούς παίχτες να πουλάνε κάτω από το τραπέζι τα στοιχεία. Νομίζω, ότι η διαδικασία που ακολουθείτε, όλες οι πληροφορίες στο τραπέζι για τις καλύτερες προσφορές ανεβάζουν τις προσφορές. Νομίζω, έτσι, εξασφαλίζουμε τη διαφάνεια σε αυτά που ακούγονται κατά καιρούς ότι το αρχείο της ΔΕΠ-ΕΚΥ είναι ψηφιοποιημένο σε τέσσερα μεγάλα cd και δεν τα βρίσκει κανείς.
Αυτή η προετοιμασία του φακέλου, για να διαφωνήσω με τον κ. Μητρόπουλο, θεωρώ όσο πιο καλά ενημερωμένη είναι η πολιτεία και ο φορέας για τα στοιχεία που θα έχει να διαπραγματευτεί, τόσο καλύτερη προσφορά ή καλύτερη αντιμετώπιση θα έχει με αυτούς που θα έρθουν να επενδύσουν σε αυτή την έρευνα. Συνεπώς, πρέπει να βρούμε τον τρόπο μέσα από αυτό το νομοσχέδιο να υποστηρίξουμε τη βασική έρευνα. Δεν γίνεται με αυτές τις ιστορίες σύμβαση – ανάθεσης έργου στο πανεπιστήμιο ή στο ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε ή στο ΙΓΜΕ. Από τη στιγμή που υπάρχει το σύμφωνο εχεμύθειας, την πρωτογενή πληροφορία θα την έχει ο φορέας, δηλαδή, τα σεισμικά.
Εγώ, σαν γεωλόγος υπαίθρου, προτείνω ένα γεωλογικό μοντέλο με βάση τα στοιχεία υπαίθρου. Πρέπει να επιβεβαιωθεί το μοντέλο από τα σεισμικά. Χωρίς τα σεισμικά το μοντέλο μου θα είναι με ένα ερωτηματικό. Από τη στιγμή που θα υπάρχει η ιστορία της εχεμύθειας δεν μπορώ να διαχειριστώ τα σεισμικά, μόνο εάν η έρευνα γίνεται και μέσα από τον φορέα ή από εξειδικευμένο προσωπικό τότε την πληροφορία θα την έχει ο φορέας και θα μπορέσει να κάνει αυτό που πρέπει.
Σε άλλη ερώτηση του κ. Χρυσανθακόπουλου, το εάν ξέρουν οι άλλοι και το εάν είναι γνωστά τα κοιτάσματα σε άλλες χώρες εκτός από την Ελλάδα. Να θυμίσω ότι ο πρώτος τρόπος προσέγγισης ενδείξεων κοιτασμάτων είναι η δορυφορική. Άρα, οι μεγάλοι φίλοι μας γνωρίζουν από τους δορυφόρους ενδείξεις. Θερμά – ψυχρά χρώματα, ανωμαλίες, έχουν εκτιμήσεις. Αυτό ήταν το πρώτο βήμα γι’ αυτούς.
Το δεύτερο βήμα ήταν οι δικές μας έρευνες, οι επίγειες, γεωλογικές που αναδεικνύουν περιοχές. Το τρίτο, λοιπόν, που καίγονται είναι τα σεισμικά, που ενδιαφέρει και εμάς να επιβεβαιώσουμε την ύπαρξη αυτών των κοιτασμάτων. Το τέταρτο, είναι η βιβλιογραφία. Στη βιβλιογραφία είχαμε μία υστέρηση. Δεν κυκλοφορούν όλες οι πληροφορίες. Όμως υπάρχουν οι φορείς που έχουν το απόρρητο της πληροφορίας που μπορούν να συνδυάσουν αυτά που κυκλοφορούν ελεύθερα με αυτά που έχουν στη διάθεσή τους και να αναδείξουν πιο εύκολα τις περιοχές.
Ο κ. Μουσουρούλης ρώτησε για την ποιότητα των κοιτασμάτων. Να θυμίσω ότι στην τοποθέτησή μου είπα ότι οι εκτιμήσεις μας είναι ότι μιλάμε για 90% φυσικό αέριο και 10% πετρέλαιο. Άρα, το γεγονός ότι πράγματι τα κοιτάσματα υγρών υδρογονανθράκων έχουν αυξημένο θείο δεν με πολύ πειράζουν. Αν σκεφτεί κανείς ότι στα κοιτάσματα της Θάσου, το τελευταίο κοίτασμα, αν θυμάμαι της Καληράχης, δεν είχε καθόλου θείο. Αντίθετα η γεώτρηση που έκανε η ΔΕΠ-ΕΚΥ, μέσα στην Αλβανία προσπαθώντας να βρουν ένα κοίτασμα ανάλογο με το Πάτος Μαρίτσα, απέτυχε. Άρα, λοιπόν, ως προς τους υγρούς υδρογονάνθρακες έχουμε ένα ζήτημα, ότι επειδή έχουν δίπλα θα έχουμε και εμείς. Άρα, πρέπει να είμαστε λίγο προσεκτικοί και στα γεωλογικά μοντέλα που κάνουμε.
Όσο αφορά το μοντέλο του φορέα. Η άποψή μου είναι δημοσιευμένη εδώ και δέκα χρόνια και είναι κατατεθειμένη στα Υπουργεία, διαχρονικά στους Υπουργούς. Θα ήθελα ή πίστευα ή πιστεύω ή νομίζω ότι το σωστότερο θα ήταν την έρευνα υδρογονανθράκων να τη διαχειρίζεται ένα ινστιτούτο, το οποίο μοναδικό στόχο θα έχει μόνο την έρευνα. Ούτε το ΙΓΜΕ μπορεί ούτε εγώ περιστασιακά, ανάλογα με τη χρηματοδότηση, το προσωπικό και τον κόσμο που θα έχω να κάνω αυτή τη δουλειά. Χρειάζεται ένα ολιγομελές ινστιτούτο, το οποίο θα κάνει έρευνες. Θα διοχετεύει την πληροφορία σε αυτόν το φορέα που μπορεί να παραμείνει ολιγομελής και να κάνει τις προκηρύξεις.
Σε σχέση με το υφιστάμενο μοντέλο που κατατέθηκε θα μπορούσα να κάνω και άλλες, πάρα πολλές, παρατηρήσεις. Διαπιστώνω έναν εγκλωβισμό του Υπουργείο, έναν εναγκαλισμό έντονο στον φορέα. Δεν τον αφήνει να κινηθεί καθόλου ελεύθερα. Ή ως προς τη οικονομική διαχείριση. Αν θέλαμε να δούμε τα έσοδα αυτού του φορέα θα μπορούσε να γίνει όπως στη Νορβηγία, ένα ταμείο πετρελαίου. Να δούμε ποιες είναι οι δυνατότητες και να χρηματοδοτεί δράσεις κυβερνητικές, πολιτικές, όπως είναι το ασφαλιστικό που χρηματοδότησε πρόσφατα το ταμείο πετρελαίου της Νορβηγίας. Όσον αφορά την τελευταία ερώτηση της κυρίας Φαρμάκη προτεραιότητα – δημοσιευμένο έργο. Το δικό μας έργο δεν είναι απόρρητο είναι δημοσιευμένο σε διεθνή περιοδικά, έχει παρουσιαστεί σε διεθνή συνέδρια ελληνικά και ξένα και έχει κατατεθεί πολλές φορές στα αντίστοιχα Υπουργεία. Το περίεργο είναι ότι ποτέ δεν ζήτησαν να ενημερωθούν από κοντά για όλες αυτές τις δραστηριότητες και έρευνες. Τις έρευνές μας τις παρουσιάζουμε σε διεθνή φόρα, σε συνέδρια, σε συναντήσεις, σε επιστημονικά συνέδρια, μας γνωρίζουν. Με μεγάλη ικανοποίηση είδα δικά μας αποτελέσματα να τα χρησιμοποιούν διεθνείς εταιρίες όταν έρχονται στην Ελλάδα για να παρουσιάσουν τα αποτελέσματά τους.